Kolarutor med triss i choklad

Jag borde kanske mest ha sakrätt i huvudet just nu, men fastnade i Emmas kokböcker och kom att tänka på efterrätten som Maria gjorde i torsdags. Det här inlägget är framförallt tillägnat Kajsa (som är en fena i köket), men min uppmaning är till er alla: BAKA DET HÄR! Ni kommer dö. Det måste vara det godaste på länge. Så. När jag borde ha huvudet fullt av sakrätt fantiserar jag istället om kolarutor och om nästa sommar. Då ska vi åka på roadtrip i USA. Det kommer bli alldeles, alldeles underbart.



Mördegen

125 g smör, rumstempererat
strax under 1 dl råsocker strö (87,5 ml) (går bra med vanligt strösocker)
dygt 2 ½ dl vetemjöl
1/4 tsk salt
15 g kakao

Till kolafyllningen
250 g osaltat smör
3 2/3 dl råsocker strö (går bra med vanligt strösocker)
4 msk ljus sirap
1 burk kondenserad mjölk (400 g)

Till chokladglasyren
90 g mörk choklad
90 g mjölkchoklad
90 g vit choklad

Gör mördegen: Sätt ungen på 160 °C. Vispa smöret och sockret tills det blir mjukt och poröst. Tillsätt mjölet och slatet, sikta ned kakaon. Rör försiktigt samman och vispa sedan tills allt är väl blandat. Tryck ut degen tunt i formen. Grädda i cirka 50 min och låt svalna i formen.

Gör kolafyllningen: Lägg smöret i en kastrull tillsammans med sockret, sirapen och den kondenserade mjölken. Värm på låg värme tills sockret löses upp. Höj värmen och koka upp försiktigt under ständig omrörning och låt sedan sjuda försiktigt i 5 minuter tills smeten har tjocknat och fått en ljus kolafärg. Häll den sedan över mördegen och låt den svalna.

Bryt de tre chokladerna i bitar, lägg dem i separata värmetåliga skålar och smält cholkaden i micron alternativt i vattenbad.

Använd en en tesked och skeda över de tre chokladsorterna växelvis på kolafyllningen. Knacka plåten mot arbetsytan så att chokladen flyter ihop och dra sedan en steknål genom chokladen och skapa ett fjäderliknande mönster. Knacka plåten igen för att jämna ut chokladen. Ställ den den sedan svalt och låt chokladen stelna något. Skär kakan med en vass kniv i bitar.

Kommentarer
Postat av: Malin

Haha, baka det här, ni kommer dö. Ja det låter ju lovande :) Ska göra dom i helgen när jag ska hem! Kram

2010-11-30 @ 11:34:49
URL: http://mullen.blogg.se/
Postat av: Sara

Hehe. Dö av lycka! :D

2010-11-30 @ 15:34:03
URL: http://landin.blogg.se/
Postat av: Malin

Hahaa, jag förstår! Mig passar det bäst i början av nästa vecka. Kanske mån-tis?

2010-11-30 @ 15:41:03
URL: http://mullen.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Tack för komplimangen! Detta ska jag absolut prova! :)

2010-11-30 @ 21:35:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0