Hejdåhemtenta

Medan jag packar ihop datorn för att skriva de sista svaren på nattåget så kan ni få läsa dagens hemtentauppgift. Den var lite klurig och inte gick det lättare när någon i huset envisades med att träna på sin trumpet, men ett svar kommer det bli iallafall. Vi ses i Norrland!


Hemtentamen HT10

Christian Christy är tekniskt kunnig och mycket glad över de nya affärsmöjligheter som Internet har öppnat. Han har skrivit koden till och planerar en webbsida, www.christy.com, som kan användas för försäljning av begagnade prylar. Den fungerar ungefär som en vanlig auktionssida, t.ex. tradera.com, men med den skillnaden att det är en s.k. traditionell holländsk auktionsform istället för den annars vanligt förekommande engelska auktionsformen. Den holländska auktionsformen går så till att säljaren initialt sätter ett högt pris på sin vara. Sedan börjar en klocka att ticka och priset sjunker successivt. Den första som lägger ett bud, får varan. Christy har ännu inte öppnat sidan för kunder.

Fråga 1. Din första uppgift är att förklara för Christian Christy vilka immaterialrättsliga skydd som finns eller kan sökas för hans hemsida! Förklara vilka detaljer i hemsidan som skyddas på vilka sätt, vad skyddet innebär i konkurrenshänseende och om Christian kan eller bör vidta några åtgärder. Förklara grundligt, eftersom Christian inte vet något om immaterialrätt.

Efter ett års tid börjar försäljningen på sidan äntligen att ta fart, men då uppstår andra problem. Christys online auktioner erhåller ett varningsbrev från Christie’s, den välkända internationella auktionsförrättaren. Christie’s äger EU-varumärket Christie’s och domännamnet  www.christies.com. Christie’s begär att Christy’s online auktioner omedelbart stängs, att domännamnet överförs till Christie’s och att Christy slutar att i näringsverksamhet, i Sverige eller internationellt, använda namnet Christy som varumärke eller firma.

Fråga 2. Christian Christy blir mycket upprörd, särskilt över påståendet att han inte i näringsverksamhet skulle få använda familjenamnet som har burits i tre generationer. Det har aldrig känts motiverat för Christian att registrera sitt efternamn som ett varumärke. Domännamnet borde räcka. Din uppgift är att förklara vad som gäller för Christian i detta avseende!

Christy har också andra men mer angenäma problem. Ett större svenskt klädföretag vill annonsera på Christys hemsida dels genom s.k. banners, dvs. klickbara rutor på Christians hemsida, dels genom e-mail till registrerade användare på Christys hemsida.

Fråga 3. Eftersom Christian är mycket angelägen om att allt ska gå rätt till vill han ha ett brev som han kan skicka till klädföretaget där det förklaras vilka regler som gäller i fråga om reklam på hans sida och som klädföretaget måste följa för att undvika att reklamavtalet hävs. Det är din uppgift att skriva det brev som Christian ska överlämna till klädföretaget!

Slutligen har ett finskt företag, Bobia, uppmärksammat succén som den holländska auktionen av begagnade prylar blivit och hur antalet besökare på www.christy.com stadigt vuxit. Bobia säger sig i ett brev vilja licensiera Christian Christy’s IP (intellectual properties) avseende webbsidan. Bobia’s plan är att göra en motsvarande sida på finska.

Fråga 4. Christian ska svara Bobia och vänder sig återigen till dig. Din uppgift är att dels identifiera vilka IP-rättigheter som Christian kan licensiera i Finland, dels förklara vilka konkurrensrättsliga regler som är av betydelse för utformningen av licensavtalet. Förklara slutligen om Christian kan vägra att licensiera med motiveringen att han har egna planer på att starta en finsk sida, som bygger på det beprövade svenska konceptet.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Heeeej Sara!!!

Du, världen är allt bra liten! I min korridor har det flyttat in en tjej från arvidsjaur vars kompis är kompis med "din" Lisa! Hon visste inte vem du var men hade hört talas om dig :)

Hoppas du har det bra! KRAM

2010-10-08 @ 21:17:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0